Reisverslag 2

Verslag 2

Monster 8-10-2000

Op zondag 8 oktober heb ik de Volvo weer gestart voor een reis naar Zweden.
Nu moet je niet denken dat hij in de tussentijd niet gereden heeft. (zie vorig blad)
Ik ben er allerlei show’s mee af geweest en doe er nog wel eens een ritje mee als ik voor mezelf een auto wil ophalen of weg brengen.
Deze reis zou dan ook een stuk ontspannender worden dan de vorige omdat ik nu 1 week vakantie had.

’s Middags om 17.00 uur ging de reis van Monster naar Schiedam om daar de trailer aan te koppelen.
Vandaar ging ik naar Woudenberg alwaar ik Andre Boogert op pikte die deze reis mee zou gaan naar Zweden.
Alsof het noodlot er mee speelde ging direct op de snelweg in Rotterdam de kabel van de overdrive al kapot.
Maar na een kleine controle bleek dat hij precies boven aan was afgebroken.
Hij stond in hoog, dus ik dacht ik rij wel door tot ik in Woudenberg ben, waar ik om 20.00 uur moest zijn om Andre op te pikken.
Vroeger weg gaan had geen zin omdat we pas om 10 uur Duitsland in mochten.
Ik was dus vroeg genoeg bij Andre om het te maken.
Even de kabel los, een nieuw haakje er aan gebogen en klaar was kees(Leo).
Inmiddels was Andre ook gearriveerd.
Zijn spullen ook in de cabine gelegd en de reis kon beginnen.

We moesten eerst naar het eiland van Denemarken boven Kopenhagen zijn.
Waar wij de eerste auto moesten ophalen was aan de kust.
Deze reis ging probleemloos dus konden wij net als de vorige reis om de beurt 4 en een half uur rijden tot de boot.
Hier hoefden wij niet lang te wachten en we konden we de boot op.
Waarna we na een korte overtocht weer verder konden rijden.
Wij hebben door gereden tot 05.30 uur maandag morgen.
Nu denken jullie natuurlijk, nou echt onspannen is het niet.
Nou, dat valt best mee als je met zijn tweeën rijdt.

We sliepen tot 08.00 uur.
We kunnen allebei slecht in het daglicht slapen en dachten dat halen wij vanavond wel weer in.
Dus hebben we daar ontbijt gehad en zijn we verder gegaan.
Op weg naar de eerste auto, een enkel as motorwagen F89 uit 1972.

De toenmalige eigenaar had hem mooi midden op het plein gezet zodat wij er zo naast konden rijden om de start kabels er aan te doen.
Dit ging allemaal probleemloos.
Deze stond dus al vrij snel op de dieplader.
Zo kon de reis weer verder gaan naar Zweden.
Daar hebben we eerst wat bezoekjes her en der afgelegd om te kijken wat er allemaal nog was.
Zo hebben we nog wel het een en ander kunnen vinden zoals je op de pagina handel kunt zien.
s’ Avonds om 18.00 uur stonden we wel stil en gingen we maar wat eten.
Deze keer lagen we dus wel wat eerder op bed. En sliepen tot 07.00 uur de volgende morgen.
We hebben heerlijk ontbeten en zijn nog wat dingen wezen bekijken.
Om ongeveer 14.00 uur ging de reis door naar de volgende 2 auto’s.
Eenmaal daar aangekomen hebben we eerst de F89 achterste voren op de dieplader gezet.
Dit zodat het chassis nog over het kopschot kon steken en we er nog een enkel as trekker F88 uit 1976 vooruit bij op konden zetten.verslag2
Dit ging ook allemaal prima.
De derde auto (een tandem as motorwagen F88) namen we rijdend mee.
Na alles gecontroleerd te hebben kon de reis weer naar de boot beginnen die wij om 24.00 uur geboekt hadden in Göteborg.
We zijn de boot opgegaan en over gevaren.
Eenmaal weer van de boot af hadden we afgesproken om op de grote Truckstop te gaan slapen.
Maar daar sloeg het noodlot toe…

 

De motorwagen werd warm.
Dit gelukkig bij een parkeerplaats dus besloten we om eerst maar eens te gaan slapen.
De volgende morgen zouden we wel verder zien.
Bij de controle de volgende morgen bleek er iets niet goed te zijn met de thermostaat.
Om schade aan de auto te voorkomen besloten we om rustig naar de truckstop te rijden en hem daar te laten staan.
We zouden hem later op de dieplader op halen.
Het risico dat er bij het uit elkaar halen wat afbrak was mij wat te groot, aangezien er geen spullen waren om het dan te maken.

We gingen dus alleen met de dieplader verder.
Zonder problemen kwamen wij om 24.00 woensdag nacht op Schiedam weer aan.
Snel alles weer gelost, dit was rond 01.00 uur klaar.
Toen stond mijn vrouw al klaar om mij op te halen.
De tweede reis zou Andre namelijk met Danny Blaauw doen, omdat ik zaterdagmorgen met mijn gezin op vakantie zou gaan naar Duitsland.
Om te voorkomen dat ik te laat terug zou zijn bleef ik thuis en ging Andre zonder mij naar Woudenberg.
Hij zou daar slapen en Danny zou zich ’s morgens om 07.30 bij hem aanmelden.

Om 08.00 uur ging hun reis probleemloos naar Seaby waar de auto stond, daar kwamen ze ’s nachts aan.
Ze sliepen tot 08.00 uur en na het ontbijt begonnen ze met het laden van de auto.
Toen deze er op stond moest de bomenkraan er nog af omdat deze te hoog was.
Met wat hulp van de mensen daar en een heftruck ging dit allemaal goed.
Ook nog een stuk van het kopschot van de motorwagen afgehaald omdat deze ook te hoog was.
De imperiaal en het luchtfilter moesten er af, alles werd vast gezet en de reis naar huis kon weer beginnen.

Ze zouden de auto in Woudenberg laten staan waar ik hem dan weer op zou halen als ik terug kwam uit Duitsland.
Dit ging allemaal probleemloos en ze waren zaterdagmiddag weer thuis na een geslaagde reis.
Nou was ik dus op vakantie in Duitsland (wat mij overigens prima bevallen was).
Op zondagmorgen ging mijn rechter oor dicht zitten.
Deze zat de hele week dicht totdat ik de zondag daarop in Woudenberg weer in mijn Volvo stapte en ging rijden.
Na nog geen 15 minuten rijden ging opeens mijn oor weer open.

Zou ik hem dan toch gemist hebben?

Andre en Danny bedankt!!

Leo Bol Historische Truck Restauratie BV